تکنولوژی باتری سیلیکون-کربن سامسونگ: پیشرفتی بزرگ برای خودروهای برقی، نه گوشیهای گلکسی!
به گزارش تیکاگو به نقل ازگجت نیوز
شرکت سامسونگ SDI پیشرفت چشمگیری در تولید باتری سیلیکون-کربن داشته است. این تکنولوژی نوین، ابتدا مسیر خود را به خودروهای برقی باز میکند و خبری از آن در گوشیهای گلکسی نیست.
این خبر در حالی منتشر شده که بسیاری از کاربران گوشیهای هوشمند، انتظار بهبود ظرفیت باتری در پرچمداران سامسونگ را داشتند. توسعه این باتریها با تمرکز بر سلولهای استوانهای پیشرفته، نویدبخش آیندهای روشن برای صنعت خودروهای برقی است.
باتری سیلیکون-کربن سامسونگ: نویدبخش آینده خودروهای برقی
سامسونگ SDI، زیرمجموعه باتریسازی شرکت سامسونگ، در همکاری با خودروساز کرهای KG Mobility، بر روی توسعه نسل جدید بستههای باتری برای خودروهای برقی متمرکز شده است. این مشارکت بر تولید سلولهای استوانهای پیشرفته تاکید دارد. باتریهای جدید از سلولهای ۴۶-سری سامسونگ SDI با کاتدهای NCA (نیکل، کبالت، آلومینیوم) با ظرفیت بالا و آندهای سیلیکون-کربن (Si-C) بهره میبرند.
![]()
![]()
تکنولوژی Si-C مزایای متعددی از جمله کاهش تورم سلول و افزایش طول عمر باتری را به همراه دارد. علاوه بر این، طراحی بدون تب باعث بهبود خروجی توان و امکان شارژ سریعتر میشود. مدیریت حرارتی پیشرفته و فرآیندهای تولید بهینهشده، این باتریها را ایمنتر و قابل اعتمادتر میکند و در نهایت، برد بیشتر و عملکرد بهتر را برای خودروهای برقی آینده به ارمغان میآورد. با این حال، سامسونگ SDI تمایلی به مجهز کردن خانواده گلکسی اس ۲۶ (Galaxy S26) به این باتریهای پیشرفته نشان نداده است.
بیشتر بخوانید
چرا باتریهای سیلیکون-کربن اینقدر مهم هستند؟
باتریهای سیلیکون-کربن (Si-C) ارتقای قابل توجهی نسبت به باتریهای استاندارد لیتیوم-یونی موجود در اکثر گوشیهای هوشمند امروزی محسوب میشوند. در حالی که باتریهای سنتی برای ذخیره انرژی از گرافیت استفاده میکنند، نسخههای جدیدتر، سیلیکون را در ترکیب خود دارند که میتواند تا ۱۰ برابر بیشتر از گرافیت به تنهایی، انرژی را در خود نگه دارد. این ویژگی به سازندگان اجازه میدهد تا ظرفیت باتری بسیار بزرگتری (بهعنوان مثال، ۸,۰۰۰ میلیآمپر ساعت به جای ۵,۰۰۰ میلیآمپر ساعت) را در گوشیهایی که همچنان نازک و سبک باقی میمانند، جای دهند.
مزیت اصلی برای کاربران، افزایش چشمگیر عمر باتری بدون افزایش وزن قابل توجه گوشی است. علاوه بر ظرفیت خالص، باتریهای Si-C از سرعت شارژ بسیار بالاتری نیز پشتیبانی میکنند و در هوای بسیار سرد که معمولاً باتریهای سنتی را به سرعت تخلیه میکند، عملکرد بهتری دارند.
آینده باتریهای گلکسی: S26 اولترا و پنل M14
بر اساس گزارشها و شایعات آنلاین، بسیاری از کاربران امیدوار بودند که سامسونگ از سلولهای سیلیکون-کربن در گوشیهای پرچمدار خود استفاده کند. با این حال، اطلاعات فاششده کنونی نشان میدهد که گلکسی S26 اولترا به همان ظرفیت ۵,۰۰۰ میلیآمپر ساعتی که در شش سال گذشته استفاده شده، پایبند خواهد بود.


انتظار میرود سامسونگ گلکسی اس ۲۶ اولترا برای دستیابی به عمر باتری طولانیتر، از پنل OLED نوع M14 برای نمایشگر خود بهره ببرد. در حالی که پنل M14 هیجان زیادی ایجاد کرده است، شایعات نشان میدهند که در مقایسه با دستگاههایی مانند iQOO 15 که از حداکثر روشنایی، طیف رنگی و دیمینگ با فرکانس بالا در این پنل بهره میبرند، پیشرفت بصری چشمگیری نخواهد داشت. گزارشها حاکی از آن است که سامسونگ به جای اوج عملکرد نمایشگر، کارایی مصرف انرژی را در اولویت قرار میدهد. برای حفظ عمر باتری با سلول ۵,۰۰۰ میلیآمپر ساعتی، ممکن است S26 اولترا (S26 Ultra) پنل را به عمق رنگ ۸-بیتی، حداکثر روشنایی ۲,۶۰۰ نیت و PWM با فرکانس پایین محدود کند. شاید سال ۲۰۲۷ سالی باشد که سامسونگ استفاده از باتری سیلیکون-کربن را برای گوشیهای گلکسی (Galaxy phones) امتحان کند.





