تیکاگو‌

ترفندهای سفر در ۲۰۲۶ مشخص شد؛ سال جاده، سفر آرام و گردشگری آهسته!

به گزارش تیکاگو به نقل از کجارو

داده‌های برترین گروه‌های هتل‌داری و آینده‌پژوهان نشان می‌دهد سال ۲۰۲۶، سال «فرارهای دنج»، «سفرهای طراحی‌شده با هوش‌های مصنوعی» و بازگشت به «سفرهای آهسته» است. تحلیلگران در ماه‌های اخیر داده‌های خود را بررسی کرده‌اند تا مسیر آینده این صنعت را ترسیم کنند. از «کول‌کیشنز» (Coolcations) که وارد «دیکشنری کالینز» (Collins Dictionary) شد تا «فلش‌پکینگ» (Flashpacking) یا همان کوله‌گردی لوکس، این ترندها معمولا نام‌های عجیبی دارند؛ اما آینه تمام‌نمای سبک زندگی امروز ما هستند. (BBC)

اولویت با سکوت

تمرکز اصلی این روند جدید بر «کوایت‌کیشنز» (Quiet+Vacations=Quietcations) یا تعطیلات در سکوت است که تحت عنوان «هاش‌پیتالیتی» (Hush+Hospitality=Hushpitality) هم شناخته می‌شود. هدف این جنبش، فرار از استرس‌های انباشته زندگی مدرن و فرهنگ دیجیتالی «همیشه‌فعال» است.

ساحل شنی، صخره‌های مرتفع استوایی و قایق سنتی

عکاس: نامشخص / www.unforgettablehoneymoons.com

«هکتور هیوز» (Hector Hughes)، هم‌بنیان‌گذار «آنپلاگد» (Unplugged یا کلبه‌های سم‌زدایی دیجیتال در بریتانیا)، می‌گوید:

در سال ۲۰۲۰ که آنپلاگد کارش را شروع کرد، این مفهوم ناشناخته بود؛ اما حالا بیش از نیمی از مهمانان، «فرسودگی و خستگی ناشی از صفحه نمایش» را دلیل اصلی سفر خود عنوان می‌کنند.

نشانه‌های این ترند همه‌جا دیده می‌شود؛ از جمله «نقشه سکوت» (Map of Quietude) در سوئد که مکان‌ها را بر اساس میزان صدای موجود در محیط رتبه‌بندی کرده است، تا استراحتگاه‌های «اسکای‌کِیو» (Skycave Retreats) در اورگان (Oregon) که سه روز تاریکی مطلق به مهمانان ارائه می‌دهد.

هوش مصنوعی مولد به جای کارهای اداری

بدون شک در سال ۲۰۲۶ شاهد نفوذ بیشتر هوش مصنوعی در صنعت سفر خواهیم بود. طبق آمار «گروه آی‌تی آمادئوس» (Amadeus IT Group) که بزرگ‌ترین غول تکنولوژی در صنعت گردشگری جهان است، تعداد زیادی از مسافران در حال حاضر از هوش مصنوعی مولد (Generative AI) برای برنامه‌ریزی سفر و رزرو هتل استفاده می‌کنند.

پرتره یک زن جوان در خیابان شلوغ شهری

عکاس: نامشخص / news.booking.com

با ادغام ابزارهایی مثل چت‌جی‌پی‌تی در پلتفرم‌های بزرگی مثل اکسپدیا (Expedia) و بوکینگ‌دات‌کام (Booking.com)، برنامه‌ریزی تعطیلات با ربات‌ها آسان‌تر از همیشه شده است. فناوری به آرامی در حال حذف بخش زیادی از کارهای اداری است که قبلا لازمه سفر بود.

هرچند ربات‌ها برنامه‌ریزی را آسان کرده‌اند، اما کارشناسان نگرانند که پیشنهادهای الگوریتمی باعث هجوم همه به چند مقصد تکراری یا همان «اور توریسم» (Overtourism) شود.

اعتماد به جای انتخاب

تجربیات سفر بدون نیاز به تصمیم‌گیری روزبه‌روز بیشتر می‌شوند. دلیل این افزایش می‌تواند خستگی ناشی از تصمیم‌گیری، تنبلی و هیجان سپردن فرمان به شخص دیگر باشد.

دست زنی در حال چیدن جوراب و کفش ورزشی در چمدان

عکاس: نامشخص / saleswset.click

در جزایر فارو (Faroe Islands)، حذف حق انتخاب با هدف پایداری انجام می‌شود، آن هم از طریق ابتکار جدیدشان یعنی «ماشین‌های خودراهبر» (self-navigating cars) در حالی که در بخش‌های دیگر جهان، این کار برای کمک به ایجاد تعطیلاتی واقعا آرامش‌بخش و بدون استرس استفاده می‌شود.

در مندوزا (Mendoza)، آرژانتین، یک هتل گزینه سفر مرموز را راه‌اندازی کرده که برای از بین بردن استرس رزرو و ایجاد شگفتی‌های طراحی‌شده برای مهمانان، برنامه‌ریزی شده است. همین‌طور در صنعت کروز یا کشتی‌های تفریحی، «کروزهای مرموز» (mystery cruises) که مسافران بدون اطلاع از برنامه سفر آن سوار می‌شوند هر روز بیشتر محبوب می‌شوند.

جاده‌ها به جای باند فرودگاه

طبق گزارش «هیلتون» (Hilton)، یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های هتل‌داری در جهان، در سال ۲۰۲۶ دوباره همه عاشق جاده‌ها می‌شوند و هشتگ «رود تریپ» (#RoadTrip) میلیونی شده است. در حالی که برخی شرکت‌ها سفرهای جاده‌ای را با خدمات لوکس بازتعریف کرده‌اند، اما برای اکثر مردم دلیل اصلی رانندگی یک چیز است: صرفه‌جویی در هزینه.

جاده‌ای در میان تپه‌های سبز و کوهستانی

عکاس: نامشخص / Getty Images

تحقیقات نشان می‌دهد ۶۰ درصد بریتانیایی‌ها برای کم‌کردن هزینه‌ها، با ماشین سفر می‌کنند. میلنا نیکولووا (Milena Nikolova)، رفتارشناس سفر، معتقد است این اشتیاق به جاده، در آمریکا کاملا با نقاط دیگر دنیا متفاوت است و ناشی از تفاوت فرهنگ رانندگی و رابطه انسان با خودرو در آمریکا نسبت به اروپا است.

تورهای شخصی‌سازی‌شده به جای نسخه‌های تکراری

دوره تورهای تکراری هم تمام شده و صنعت گردشگری به سمت خدمات کاملا شخصی و تخصصی می‌رود. حالا تورهایی مثل تور مخصوص دوران «طلاق»، «سوگواری»، «یائسگی» و حتی تورهای خاص (Niche) مثل سفر عاشقان حشرات مد شده است.

زن خوشحال با عینک آفتابی، دستانش را روی قایق به آسمان باز کرده

عکاس: نامشخص / news.booking.com

«جاسمین بینا» (Jasmine Bina) یک آینده‌پژوه و متخصص ترندهای فرهنگی، می‌گوید:

با کمتر شدن آیین‌ها و مراسم گذار، زندگی به یک اسکرول بی‌نهایت تبدیل شده است. چیزهایی مانند تورهای طلاق، سوگواری و کمپ‌های یائسگی، حول ایجاد یک فضای مقدس متمرکز بر یک احساس شدید هستند. مردم می‌خواهند از این اتفاقات عبور کنند و متحول شوند. این موضوع فرصت بزرگی برای صنعت سفر است تا معنا و تجربه را در سطحی کاملا متفاوت فراهم کند.

مناطق بکر به جای مقاصد تکراری

کارشناسان دیگری هم هستند که معتقدند مسافران، به‌ویژه «جبهه مخالفان اینستاگرام»، از جاهای شلوغی که هیچ شباهتی به عکس‌های فیلترشده‌ اینترنت ندارند، فراری‌اند. در نتیجه، مقاصد دورافتاده (Off-grid) مثل «تولدو» (Toledo) در اسپانیا، «براندنبرگ» (Brandenburg) در آلمان یا حتی عراق محبوب شده‌اند و مردم دنبال کشف جاهای دیده‌نشده هستند.

خانه‌های چوبی قرمز کنار صخره‌ها زیر کوهستان

عکاس: نامشخص / stunningoutdoors.com

تحقیقات ترندهای هیلتون همچنین افزایش سفرهای کنجکاوی‌محور را شناسایی کرده و اشاره می‌کند که به‌ویژه بریتانیایی‌ها به دنبال رشد شخصی و کاوش هستند؛ حتی اگر به قیمت مرخصی گرفتن از کار تمام شود.

امروزه سفر به جاهای بکر نوعی «اعتبار اجتماعی» حساب می‌شود. وجود رسانه‌های اجتماعی، تجربیات را بسیار ملموس‌تر کرده و تصویرها می‌توانند تا مدت‌ها و در برابر مخاطبان وسیع‌تر به عنوان سندی برای جایگاه و منزلت اجتماعی (Status) عمل کنند.

اولویت فرهنگ به جای لذت‌گرایی

«بوک‌تاک» (BookTok#) و «ست‌جتینگ» (Set-jetting یا سفر به لوکیشن فیلم‌ها و سریال‌ها)، سفر با انگیزه‌های فرهنگی را در سال ۲۰۲۶ پررنگ‌تر می‌کنند. هتل‌ها حتی در شهرهای پرجنب‌وجوشی مثل «ایبیزا» (Ibiza) و مادرید، کتابخانه‌های کنار استخر و اقامت‌هایی با تم ادبی ارائه می‌دهند.

صحنه‌ای شلوغ از پشت صحنه فیلم‌برداری سریال هری پاتر در کورن‌والپشت‌صحنه فیلمبرداری سریال هری‌پاتر در کورن‌وال

عکاس: نامشخص / www.cornwalllive.com

مقصدهایی مثل کورن‌وال (Cornwall، لوکیشن سریال جدید هری‌پاتر) و یونان (برای اقتباس کریستوفر نولان از اودیسه)، در صدر پرفروش‌ها خواهند بود. کارشناسان معتقدند این پناه بردن به دنیای قصه در زمان بحران، مانند پناه بردن به فانتزی در دوران جنگ، نوعی تطهیر روحی است که کمک می‌کند هم ذهنی و هم جسمی در تخیل غرق شویم.

شما سال ۲۰۲۶ خود را چطور تصور می‌کنید؟ کدام‌یک از این ترندها بیشتر وسوسه‌تان کرد؟ آیا حاضرید فرمان سفر را به دست هوش مصنوعی بدهید یا مثل خیلی‌ها دل‌تان لک زده برای یک «سفر ساکت» و بدون اینترنت؟ نظرات و پیش‌بینی‌های خودتان را با ما و دیگر خوانندگان کجارو در میان بگذارید.

منبع عکس کاور: crwholidays.co.uk | عکاس: نامشخص

منبع

مطالب مشابه را ببینید!