به گزارش کلیک سازمان صدا و سیما بازنده رقابت با VODها بوده و ریزش چشمگیر مخاطبان را طی سالهای اخیر تجربه کرده است.
محمد صراف، رئیس کمیسیون محتوای ویدویی (VOD) سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران گفت: اصولا مشکلات حوزه پلتفرمهای محتوای ویدئویی به دو بخش تقسیمبندی میشوند، حوزه رگولاتوری و حوزه تجاری.
او افزود: کمیسیون محتوایی نصر تهران تلاش کرده است با استفاده از ظرفیتهای قانونی نصر بتواند در تصمیمسازیهای نهادهای تنظیمگر تلاش کند، به گونهای که فعالان حوزه پلتفرمهای ویدئویی (VOD) کمترین آسیب را ببینند.
به گفته او هرچند ظرفیتهای قانونی نهادهای تنظیمگر را مجاب کرده است که نظر نهادهای صنفی را در تصمیمات خود در نظر بگیرد اما هنوز این امر آنطور که باید مورد توجه نهادهای تنظیمگر قرار نگرفته است.
این درحالی است که هم اکنون نهاد تنظیمگر مشخصی در حوزه محتوای ویدئویی به طور قانونی مشخص نشده است و پلتفرمها با معضل چند تنظیمگری روبرو هستند.
او درباره اینکه صداوسیما به عنوان نهاد رقیب نباید نهاد تنظیمگر VODها هم باشد، بیان کرد: سازمان صدا وسیما به عنوان نهاد رسانهای حاکمیتی در کشور، بر اساس تصمیمات اشتباه، خود را به رقیب VODها تبدیل کرده است. رقیبی که هم بودجه دولتی فراوان دارد و هم حمایت حاکمیت، اما با این وجود این پلتفرمهای محتوایی هستند که در این رقابت نابرابر همچنان پیشتاز هستند.
صدا و سیما، بازنده رقابت
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی VOD گفت: سازمان صداوسیما خود آغازکننده رقابت با پلتفرمهای محتوای ویدئویی بود و نتیجه رقابت هم مشخص است. 10 سال از فعالیت پلتفرمهای VOD میگذرد و در این سالها میزان مخاطبان سازمان صداو سیما به شدت کاهش یافته که این امر بیانگر اشتباه بودن سیاستهای این نهاد بوده است.
در حالی که صدا و سیما میتوانست ظهور پلتفرمها را ظرفیتی برای عمق نفوذ رسانهای خود در نظر بگیرد و با حمایت از تولید محتوا هم کیفیت محتوای خود ا ارتقا داده و هم هزینههای خود را کاهش دهد.
او افزود: در کمیسیون محتوای ویدویی (VOD) سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران همواره تلاش کردیم هشدار دهیم که این سیاستهای اشتباه است و در واقع ظرفیتهای قانونی نصر تهران موجب شده است صدای ما بیشتر شنیده شود.
رئیس کمیسیون محتوای ویدویی (VOD) سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران تاکید کرد: این سازمان همواره ویترین دموکراسی حوزه کسب و کارهای دیجیتال بوده است. چرا که ظرفیتهای قانونی خوبی برای آن پیشبینی شده است و از طرفی نهادهای مختلف نمیتوانند آن را نادیده بگیرند.
او افزود: جایگاه سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران بسیار مهم است و رئیس این سازمان توسط رئیس جمهوری تعیین میشود. بنابراین ما نیز در کمیسیون محتوای ویدویی (VOD) تلاش کردیم صدای خود را بلندتر کرده و آسیبها را گوشزد کنیم و امیدواریم صدای ما شنیده شود.
تنظیمگری VODها به وزارت ارشاد سپرده شود
صراف گفت: در سنوات گذشته همواره وزارت ارشاد ماموریت تنظیمگری آثار سینمایی و نمایش خانگی را بر عهده داشته است. تجربه تنظیمگری نهاد صدا و سیما در طی اینسالها نشان داده است که با وجود رقابت بین پلتفرمها و صدا و سیما این تنطیمگری از اساس نمیتواند توسط صدا و سیما انجام شود و إصرار به این امر نیز تلاشی در مسیر اشتباه است. لذا با توجه به تجربیات سالهای اخیر و شکست تنظیمگری توسط صدا و سیما بهترین نهاد برای تنظیمگری VODها همان وزارت ارشاد است.
ایجاد بیزینس مدل جدید
او درباره مشکلات تجاری (VOD)ها بیان کرد: سالیان سال است که مسائل را بررسی میکنیم و در تلاشیم دغدغه فعالان پلتفرمهای محتوای ویدئویی رفع شود. مشکل اصلی ایجاد بیزینس مدل جدید در بازار است. امروزه با وجود استقبال بالای کاربران از پلتفرمها، همچنان این صنعت قابل رشد است. البته زیرساختهای پرداخت در کشور باید ارتقا یابد تا کاربران بتوانند به راحتی از این سرویسها استفاده کنند.
صراف ادامه داد: پلتفرمهای VOD نقش بسیار مهمی در افزایش ترافیک اینترنت ملی داشتهاند و با حمایت اپراتورهای موبایل توانستهاند بخشی از هزینههای خود را جبران کنند.
افزایش تورم روزافزون در اقتصاد ایران موجب شده است قدرت خرید کاربران کاهش یافته و به همین روی پلتقرمها نمیتوانند هزینه اشتراک خود را افزایش دهند. از سویی دیگر شرایط تحریمهای اقتصادی موجب شده محتوای تولید شده توسط پلتفرمها در شبکههای اجتماعی و در شبکههای ماهوارهای به صورت غیر قانونی پخش شود و امکان پیگرد قانونی نیز وجود ندارد. در چنین شرایطی ایجاد بیزینس مدلهای جدید با حمایتهای دولتی میتوند به تابآوری و رشد این صنعت کمک شایانی کند.