بی ام و X1 وارداتی با قیمت حدود 10 میلیارد وارد بازار آزاد شد
به گزارش تیکاگو به نقل ازگجت نیوز
ارسال شده توسط: پوریا هاشم پور 21 آذر 1404 ساعت 12:49
همزمان با تحویل اولین سری بی ام و X1 پرشیا خودرو به خریداران، قیمت نجومی این کراس اوور وارداتی در بازار آزاد کشور تعیین شده است.
پس از آغاز مرحله نخست تحویل اولین سری از بی ام و X1 وارداتی توسط شرکت پرشیا خودرو به خریداران ثبتنامی، بازار خودروهای لوکس وارداتی با واکنشی سریع مواجه شد. این خودرو آلمانی که در نسل جدید خود با طراحی بهروزشده، فناوریهای ایمنی و رفاهی پیشرفتهتر و پیشرانه کارآمدتری عرضه شده، اکنون در بازار آزاد ایران قیمتی در حدود 10 میلیارد تومان دارد.
فهرست مطالب
قیمت نجومی بی ام و X1 وارداتی در بازار کشور


پس از چند سال غیبت، کراس اوور محبوب بی ام و X1 بار دیگر با نسل جدید خود پا به بازار ایران گذاشته است. این خودرو که در دور پیشین واردات نیز توسط پرشیا خودرو عرضه میشد، در آن زمان به دلیل چهره متفاوت، طراحی خاص جلو و چراغهای دوطبقه و البته محدودیت تعداد واردات نتوانست جایگاهی باثبات میان مشتریان ایرانی پیدا کند. اما اینبار شرایط بهکلی متفاوت است و در پی آزادسازی واردات خودرو و بهبود نسبی فرایند ثبت سفارش، پرشیا خودرو توانسته است نسل سوم BMW X1 را وارد کشور کند.
این نسل که با کدهای فنی U11 و U12 شناخته میشود، نخستینبار در سال ۲۰۲۲ میلادی معرفی شد و اکنون در قالب مدلهای ۲۰۲۵ با پیکربندی Long Wheelbase با فاصلهمحور کشیدهتر به بازار ایران راه یافته است. نسخهای که برای کشورمان عرضه شده، همان مدل U12 است؛ یک نسخه ویژه برای بازارهای آسیا که فضای پای بیشتری برای سرنشینان عقب فراهم میکند.
بیشتر بخوانید
نخستین محمولههای این مدل هماکنون تحویل خریداران و گروههای مشمول (جانبازان و ایثارگران) شده است و تصاویر نخستین خودروهای پلاکشده نیز در شبکههای اجتماعی منتشر شدهاند. با ورود نخستین سری از این خودروها به بازار، قیمت بی ام و X1 وارداتی نیز تعیین شده است. طبق آگهیها و نمونه معاملات انجامشده در بازار آزاد، بهای این کراساوور بین 9 میلیارد و 500 تا 10 میلیارد و 500 میلیون تومان اعلام شده و میانگین ۱۰ میلیارد تومان برای آن تثبیت شده است. البته به دلیل عرضه محدود اولیه، قیمتها هنوز جنبه موقت دارند و با ورود محمولههای بیشتر احتمال کاهش نسبی وجود دارد.
مشخصات فنی BMW X1 sDrive20Li


نسخهای که از بی ام و X1 با تیپ sDrive20Li xDesign توسط پرشیا خودرو وارد بازار ایران شده، در واقع یکی از پیشرفتهترین و بهروزترین نسخههای این کراس اوور لوکس آلمانی است. در این مدل از پیشرانه ۱.۵ لیتری سهسیلندر توربوشارژ استفاده شده که با ساختار تزریق مستقیم سوخت و سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها (VVT) توانایی تولید ۱۶۸ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق گیربکس هفتسرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) به چرخهای جلو منتقل میشود.
نسبتهای دنده در این گیربکس طوری تنظیم شدهاند که هم شتاب اولیه تند و هم مصرف سوخت بهینهتری حاصل شود؛ به همین خاطر شتاب صفر تا صد آن حدود ۸.۳ ثانیه و مصرف ترکیبی سوخت در تست استاندارد اروپایی ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. سیستم تعلیق این مدل نیز شامل مکفرسون در جلو و مولتیلینک در عقب است که در کنار فرمان برقی تطبیقی، راحتی رانندگی در مسیرهای شهری و کنترل پایدار در سرعتهای بالا را تضمین میکند. حالتهای رانندگی نیز قابل تنظیم بوده و راننده میتواند میان حالتهای Eco، Comfort و Sport انتخاب کند.
امکانات رفاهی و ایمنی


در بخش امکانات رفاهی و ایمنی، لیست آپشنهای این نسخه تقریباً کامل است و نشان میدهد پرشیاخودرو تیپ وارداتی را بهصورت فولآپشن در نظر گرفته است. از جمله این امکانات میتوان به کروز کنترل تطبیقی (ACC)، رادار تشخیص عابر پیاده و دوچرخهسوار، سامانه کنترل خطوط حرکتی و هشدار برخورد جلو اشاره کرد.
همچنین بخوانید
صندلیهای اسپرت جلو از نوع برقی با حافظه و تهویه مطبوع دومنطقهای اتوماتیک همراه با دریچه مستقل برای سرنشینان عقب، راحتی کابین را تضمین میکند. در بخش کابین، X1 جدید از کلاستر دیجیتال کامل و نمایشگر مرکزی خمیده ۱۰.۲۵ اینچی بهره میبرد که آخرین نسل نرمافزار iDrive 9 روی آن اجرا میشود. این سامانه بهصورت بیسیم از اپل کار پلی و اندروید اتو پشتیبانی میکند. همچنین سیستم صوتی Hifi با ۱۰ بلندگو و آمپلیفایر جداگانه درون این خودرو تعبیه شده است.
از دیگر ویژگیهای قابلتوجه میتوان به ترمز پارک برقی، سیستم اتوهلد، سانروف پانوراما دوقسمتی، خروجیهای USB-C با قابلیت شارژ سریع، سیستم کمکی پارک با دوربین ۳۶۰ درجه، نوربالای اتوماتیک، آینههای تاشو برقی با گرمکن، و فرمان چندمنظوره با روکش چرمی اشاره کرد. در مجموع، بامو X1 sDrive20Li xDesign را باید ترکیبی از عملکرد چابک اروپایی و راحتی قابلاعتنا دانست که در نسخه Long Wheelbase موجود در ایران، فضای عقب آن در حدود ۴۵ میلیمتر بیشتر از نسخه عادی جهانی است.





