انتخابهای نیویورکر از میان آثار سینمایی و ادبی، طرفداران خاص خود را دارد. سبک هنرمندانه و اهمیت نیویورکر به ارتقای هنر باعث شده تا نقش زیادی در حیات فرهنگی آمریکا بازی کند. همین دلیل باعث شد تا برویم سراغ «بهترین فیلم های ۲۰۲۴ به انتخاب نیویورکر».
نیویورکر، هفتهنامه ادبی آمریکایی است که حیات فرهنگی نیویورک را نقد میکند. این هفتهنامه پرسابقه، تاثیر عمیقی بر جامعه ادبی و فرهنگی آمریکا دارد و معرفیهای آن، جایگاه خاصی برای علاقهمندان به آثار هنری پیدا کرده است.
به همین دلیل و با پایانیافتن سال میلادی، در «چطور» به سراغ انتخابهای نیویورکر از بهترین فیلمهای داستانی و مستند در سال گذشته میلادی رفتهایم.
مروری بر عملکرد سینمای آمریکا در سال ۲۰۲۴
۲۰۲۳، سال خوبی برای فیلمهای مستقل نبود. اما در ۲۰۲۴، فیلمهای کمبودجه متعددی به موفقیت رسیدند و حتی در لیست بهترین فیلم های ۲۰۲۴ به انتخاب نیویورکر هم به چشم میخورند. فروش فیلمهای مستقل، اهمیت زیادی دارد. این فیلمها ممکن است خیلی اتفاقی، مخاطبان زیادی پیدا کنند اما اگر فروش اولیه آنها خوب نباشد، فیلمسازان آیندهدار ناامید میشوند و ارتقای هنر به چالش میخورد.
از سوی دیگر، گاهی برخی از کسانی که متوجه شایستگی این فیلمهای کوچک و کمسود میشوند، تهیهکنندگان و سرمایهگذارانی هستند که قدرت تأثیرگذاری زیادی در عرصه سینما دارند. برای مثال، مستند تاثیرگذار رامل راس در سال ۲۰۱۸، با نام «Hale County This Morning, This Evening»، تنها کمی بیش از ۱۱۲ هزار دلار در باکسآفیس فروخت اما شانس کارگردانی اولین فیلم جدی او به نام «پسران نیکل» را با بودجهای بیش از ۲۰ میلیون دلار نصیب وی کرد. این موفقیت، تنها به نفع راس تمام نمیشود بلکه بهطور کلی، آینده سینما را تحت تأثیر قرار میدهد. چرا؟ زیرا بودجههای ناچیز، قدرت کافی برای خلق نوآوریهای ادراکی و زیباییشناختی کارهای بعدی این کارگردان ندارند.
درخشش فیلمهای سال ۲۰۲۴، یک موضوع سرنوشتساز را یادآوری میکند: انرژی فوقالعاده و روحانگیز فیلمسازی مستقل. این موضوع در تزریق بودجه به آثار سینمایی سال گذشته مشهود بود: از میلیونها دلاری که فرانسیس فورد کاپولا شخصاً به پروژه «مگالوپولیس» تزریق کرد تا خرده بودجههای «شب کریسمس در میلرز پوینت»، «اولین فیلم من» و «جوکر مردم» (که با یک کمپین تأمین مالی ساخته شد).
تعداد زیادی از فیلمهای سال ۲۰۲۴ نشان دادند که سینما در حال بسط یافتن است. از نمایش یک فیلم با زوایای دید مختلف، تا اجرای بازیگری که بدون برنامهریزی قبلی وارد استودیو میشود و تعریفهای داستانی و اتوفیکشن (زندگینامهای که روایت اول شخص دارد). در این سینمای جدید، قابها شکسته نمیشوند یا از میدان دید خارج نمیشوند؛ فیلمها از حالت سینمایی خارج نمیشوند، بلکه روند سینماییشدن زندگی را به تصویر میکشند. در این سینمای جدید، منظره متفاوت به تصویر کشیده میشود و تنها چیزهایی به سمع و بصر بیننده نمیرسد بلکه سینما به او ارائه میشود. این معماری خاص در روایت فیلم، ارتباط روانشناختی عمیقی با بیننده برقرار میکند. منظرهها در اینگونه فیلمها، زندگی دارند و تنها در تصویر و صوت خلاصه نمیشوند.
با این مقدمه به قلم ریچارد برادی، نویسنده و منتقد فیلم، بهسراغ انتخابهای نیویورکر از بهترین فیلمهای سال ۲۰۲۴ میرویم.
بهترین فیلمهای سال ۲۰۲۴ به انتخاب نیویورکر
شاید در فهرست بهترین فیلمهای سال، بهدنبال فیلمهای شناختهشده و جنجالی سال باشید. اما روند نیویورکر اینگونه نیست! انتخابهای نیویورکر از بهترین آثار نمایشی سال، شما را با فیلمهایی آشنا میکند که احتمالاً اسم آنها را به ندرت شنیدهاید یا شاید در فهرست شما قرار نگیرند. با این حال، این فیلمها حاوی روایتها و عناصری ناب هستند که دیگر در کمتر آثار نمایشی میبینیم و همین موضوع است که آنها را به فیلمهایی خاص و دیدنی تبدیل میکند.
۱- پسران نیکل (Nickel Boys)
ژانر: درام
کارگردان: بری جنکینز
بازیگران اصلی: اشتون سندرز، کلوین هریسون جونیور، ماهرشالا علی
ساختن اقتباس سینمایی از یک رمان موفق، آسان نیست. کارگردان فیلم برای نشاندادن حداکثر توانایی خود، نیاز به آزادی عمل کامل دارد اما در اقتباس از کتاب، ترس از خیانت به شالوده اصلی داستان، وجود او را فرا میگیرد. با این حال، رامل راس در اولین فیلم بلند خود، اقتباسی جسورانهتر، برجستهتر و خیالانگیزتر از دیگر فیلمسازان فعال این حوزه، از رمان تحسینبرانگیز کولسون وایتهد ارائه میدهد.
راس یک روایت بهشدت طبیعتگرایانه از نگاه سوم شخص را به تصورات انفرادی دو شخصیت اصلی داستان تبدیل میکند. داستان درباره دو نوجوان سیاهپوست در دهه شصت میلادی است که در یک مرکز بازپروری بیرحم و دورافتاده در ایالت فلوریدا گرفتار شدهاند. فیلم، از زاویه دید این دو دوست و با طراحی پیچیدهای از حرکات دوربین تصویربرداری شده است. اینگونه است که زاویه دید، به اساسیترین مسئله اخلاقی و سیاسی در فیلمها و بهصورت کلی، در زندگی تبدیل میشود.
۲- شب کریسمس در میلر پوینت (Christmas Eve in Miller’s Point)
ژانر: کمدی، درام
کارگردان: نانسی مایرز
بازیگران اصلی: دایان کیتن، استیو مارتین، مریل استریپ
تایلر تائورمینا، نویسنده و کارگردان، از یک تجربه کلیشهای خانوادگی که همان دورهمی کریسمس باشد، فیلمی بسیار ناب و بدیع خلق کرده است. ساختار موزاییکی و دیالوگهای قصار فیلم، داستان را به پیش میرانند. شخصیتپردازی کاراکترها بسیار زنده است و به خوبی روی نقشها نشسته است. بازیگرها، نقش خود را با ظرافت اما به شکلی کنایی بازی کردهاند. سبک کلی فیلم، فریبنده و رنگارنگ و به همان اندازه، ضد و نقیض است.
۳- مگالوپولیس (Megalopolis)
ژانر: درام، علمیتخیلی
کارگردان: فرانسیس فورد کاپولا
بازیگران اصلی: آدام درایور، ناتالی امانوئل، لارنس فیشبرن
فیلم علمی-فانتزی و آیندهنگر فرانسیس فورد کاپولا، دارای رگههای واضحی از سیاست است. مگالوپولیس، جامعه روم باستان و آینده نیویورک را در هم میآمیزد و در بیان الهامبخش خود، بسیار هوشمندانه عمل میکند. روایتگری خاص کاپولا، یادآور دوره نوجوانی سینما و فیلمهای صامت است.
تصاویر انرژیبخش فیلم، در مقیاس بزرگ به تصویر کشیده شدهاند. این کادربندی، مطابقت زیادی با قدرت خیالانگیزی سینمای دوران صامت دارد. بیان بازیگران فیلم، پرقدرت و تاثیرگذار است و هیجان اکسپرسیونیستی فیلمهای دهه ۱۹۲۰ را یادآوری میکند.
۴- اولین فیلم من (My First Film)
ژانر: مستند
کارگردان: زیا آنگر
بازیگران اصلی: زیا آنگر
زیا انگر در اقتباسی جسورانه، داستان ساخت اولین فیلم اکراننشده خود را بهصورت اثری نمایشی در سالنهای فیلم اجرا کرد و سپس همین اجرا را به فیلم تبدیل کرد. نتیجه، نمایش ساخت و نابود کردن یک فیلم پایمالشده است که روند اول شخص و ساختارشکن محصول محکوم به شکست او را نشان میدهد. این نوع فیلمسازی بهشدت شخصی، اصول و روشهای خود را دارد و تضادهای عملی و اخلاقی در هنر را به تصویر میکشد.
۵- اوه، کانادا (Oh, Canada)
ژانر: مستند
کارگردان: مایکل مور
بازیگران اصلی: مایکل مور
پل شریدر در فیلم جدید خود، پس از ژیگولوی آمریکایی (American Gigolo) در ۱۹۸۰ میلادی، دوباره با ریچارد گیر همکاری میکند. فیلم داستانی جدید او، اقتباسی از رمان راسل بنکس است و زندگی مشقتبار یک فیلمساز را روایت میکند که به بیماری لاعلاجی مبتلا شده است. این فیلمساز در دوره جنگ ویتنام، سرباز فراری کانادا بوده و با وجود مشقتهای فراوان، موافقت میکند تا برای ساخت مستندی، با او مصاحبه کنند. اما این کار یک شرط دارد؛ اینکه همسرش (با بازیگری اما تورمن) هم در اتاق ضبط حضور داشته باشد تا روایت دوران جوانی وی در دهه ۶۰ را بشنود. شریدر این دوران را با ارجاعهایی به گذشته پرشور و احساسی به نمایش میکشد که پشیمانی و حسی ستیزهجویانه با خود به همراه دارد.
۶- بلیتز (Blitz)
ژانر: درام، تاریخی
کارگردان: استیو مککوئین
بازیگران اصلی: سائرز رونان، هری استایلز، جک اوکانل
استیو مککوئین، لندن را زیر بمباران هوایی طی جنگ جهانی دوم، در ملودرامی پرشور و ماجراجویانه به تصویر کشیده است. در فیلم، شاهد اتحاد و همچنین، از هم گسیختگی جامعه بریتانیایی در مدت زمان جنگ و سالهای پس از آن هستیم.
سرشه رونان، بازیگر زن مطرحی است که بهخاطر تکنیکهای خاص بازی خود، در فیلمهای کمتری ایفای نقش میکند. اما در اثر جدید مککوئین، او توانسته خودش باشد و حضوری پرشور و جذاب را به نمایش بگذارد.
۷- مابین معابد (Between the Temples)
ژانر: درام
کارگردان: سوفیا کاپولا
بازیگران اصلی: بیل مری، اسکارلت جوهانسون، رشیدا جونز
کمدی شبه رمانتیک ناتان سیلور، داستان یک آوازخوان مذهبی بیوه (با بازی جیسون شوارتزمن) را به نمایش میکشد. معلم موسیقی قدیمی او (با بازی کارولین کین)، به ناگهان، تصمیم گرفته که مراسم بلوغ مذهبی خود را به جا بیاورد و در این مسیر، کمک مرد داستان را طلب میکند.
فیلم، نگاهی تند و تیز به هنجارها و عملکرد نهادهای یهودی دارد و در عین حال، دیدگاهی دوستداشتنی از عقاید آشفته دینی را به نمایش میگذارد.
۸- وقتی میفهمی دیگر دیر شده است (The Feeling That the Time for Doing Something Has Passed)
ژانر: درام
کارگردان: جوانا آرنو
بازیگران اصلی: جوانا آرنو، اسکات کوهن، باب بایینگتون
جوانا آرنو، نویسنده و کارگردان، اثری ساخته که زیباییشناختی تند و تیز و کنایهآمیزی دارد. فضای احساسی پر تنش داستان، زندگی زنی جوان در بروکلین آمریکا را روایت میکند که شغل اداری کسلکنندهای دارد. این زن در تقلا برای برآوردهکردن خواستههای متضاد خود در روابط است؛ او هم خواستار رابطهای رمانتیک و هم رابطهای خشن است.
آرنو که نقش قهرمان داستان را نیز بازی میکند، طراحی خاصی در حرکات جسورانه و مالیخولیایی دوربین به نمایش درمیآورد. اثر او، یکی از بهترین اجراهای سال را رقم زده است.
۹- عضو هیئت منصفه شماره ۲ (Juror #2)
ژانر: درام، هیجانانگیز
کارگردان: کلینت ایستوود
بازیگران اصلی: نیکلاس هولت، تونی کولت، کلینت ایستوود
کلینت ایستوود با تکنیکی بسیار صریح و دست باز، یک تریلر دادگاهی ساخته است. داستان این فیلم هیجانی، درباره یک عضو هیئت منصفه است که ارتباطی شخصی با پروندهای دارد که در تصمیمگیری دادگاه برای آن دخیل است. کارگردان با نگاهی دقیق و ریزبین، نشان میدهد که دستبردن در نظام حقوقی چقدر میتواند آسان باشد و عوامفریبها و حقهبازها چطور از این فرصت به نفع خود سود میبرند.
۱۰- این من نیستم (It’s Not Me)
ژانر: فیلم کوتاه
کارگردان: لئوس کاراکس
بازیگران اصلی: لئوس کاراکس
فیلم نسبتاً کوتاه لئوس کاراکس، پرترهای غیر علنی از ارتباطات شخصی و وابستگیهای عاطفی او را در یک تداعی آزاد به نمایش میگذارد. این فیلم، برونریزی احساسات را از طریق خشمی وهمآلود و اسباببازیهای درون یک صندوقچه نشان میدهد.
فیلم کاراکس، در واقع اعترافیهای از کابوسهای ذهنی سازنده است که با روایتی تند و عجیب به تصویر کشیده میشود.
۱۱- آدمکش (Hit Man)
ژانر: درام
کارگردان: ریچارد لینکلیتر
بازیگران اصلی: ایتن هاک، پاتریشیا آرکت، جک بلک
ریچارد لینکلیتر با ایجاد تغییراتی در هویت و ظاهر اشخاص، طنزی تلخ (نوآر) از یک داستان واقعی ترسیم میکند. داستان فیلم درباره یک استاد روانشناسی تیزهوش است که از طریق جعل هویت، به پلیس در دستگیری آدمکشهای اجیر شده کمک میکند.
گرههای عاشقانه و جرمشناختی داستان، با بازی عالی هنرپیشهها رنگ خاصی به فیلم داده است.
۱۲- پر وزن (The Featherweight)
ژانر: درام، ورزشی
کارگردان: رجینا کینگ
بازیگران اصلی: استفان جیمز، زازی بیتز، ماهرشالا علی
پَر وزن، اصطلاحی برای تقسیمبندی وزنی ورزشکاران در مسابقات هنرهای رزمی است که به افراد دارای وزن متوسط اطلاق میشود. فیلم، یک بازآفرینی تحسینبرانگیز از مستند خیالی رابرت کولودنی، درباره یک بوکسور حقیقی است. داستان سختکوشی ویلی پپ در مسابقات برگشت سال ۱۹۶۴ را به نمایش میکشد. پپ در این فیلم، از مهارت جسمانی دوره و زمانه خودش برخوردار است و دنیای عاطفی و اجتماعی نیز به همان منوال، به او پشت کردهاند.
۱۳- شیطان وجود ندارد (Evil Does Not Exist)
ژانر: درام
کارگردان: ریوسوکه هاماگوچی
بازیگران اصلی: هیدتوشی نیشیجیما، میو میاکه، ماساکی اوکادا
بهترین صحنه فیلمهای مستند ۲۰۲۴، در فیلم ریوسکه هاماگوچی رقم خورده است. این اثر، روایت مستخدمی را در روستای کوهستانی ژاپن بازگو میکند که در نزاعی محلی برای ساختوساز در نزدیکی کلبه کمپینگ تجملی درگیر میشود.
۱۴- دیدم که تلویزیون میدرخشد (I Saw the TV Glow)
ژانر: ترسناک، درام
کارگردان: جین شوئنبرون
بازیگران اصلی: جاستین کرک، هلنا هاوارد، امانوئل امانوئلی
دومین فیلم بلند جین شوئنبرون، داستان دو نوجوان تراجنسیتی را بهشکلی زیبا و هنرمندانه به تصویر میکشد. علاقه شدید این دو نفر به یک قهرمان تلویزیونی باعث میشود تا در کشمکشهای درونی شخصی، هویت واقعیشان را تحت تأثیر فشارها، انکار کنند.
۱۵- تابستان گذشته (Last Summer)
ژانر: درام
کارگردان: کاترین بریا
بازیگران اصلی: لیا دروکر، ساموئل کرچف، اولیویه رابوردن
کاترین بریا، داستان رابطه جنسی مشکوک و غیر قانونی بین یک زن و فرزند نوجوان همسرش را به تصویر میکشد که حال و هوایی ماجراجویانه و بیپروا دارد. پیشرفت داستان، آن را به درامی پرکشش از نقش قدرت و نهادهای اجتماعی و مدنی در رشد چنین فضایی تبدیل میکند. فیلم بریا، خیلی غیر مستقیم، ناگفتههای زیادی را فاش میکند و از این منظر، فراتر از خواست سازنده عمل میکند.
۱۶- جوکر مردم (The People’s Joker)
ژانر: کمدی، درام
کارگردان: ورا درو
بازیگران اصلی: ورا درو، ناتان فیلدر، ماریا بامفورد
تقلید خودساخته ورا درو از دنیای ابر قهرمانی، تصویرگر روایت نوجوانی تراجنیسیتی است که از شهر مذهبی و سرکوبگر خود فرار میکند. درو که خود نقش این پسر را بازی میکند، به ویرانشهر یا مدینه فاسدهای میرسد و در نقش کمدینی یاغی، زندگی جدیدی را آغاز میکند. جلوههای ویژه فیلم بسیار ساده و در عین حال، شوکهکننده هستند. تصاویر خیالی وهمآلود فیلم، در عین انتقادی بودن، به شکلی عجیب، تماشایی هستند.
۱۷- داهومی (Dahomey)
ژانر: درام، تاریخی
کارگردان: رجینا کینگ
بازیگران اصلی: ویولا دیویس، لوپیتا نیونگو، جان بویگا
مستند ماتی دیوپ، درباره بازگرداندن ۲۶ اثر هنری به فرانسه در سال ۲۰۲۱ است که سال ۱۸۹۲ از پادشاهی داهومی (بنین کنونی) به سرقت رفتهاند. دیوپ نگاهی عمیق به میراث سیاسی و فرهنگی استعمار و چگونگی جابهجایی آثار هنری دارد. شیوه روایت او از پادشاه داهومیایی نیز، نمایانگر اثرگذاری هنر بر حافظه زنده تاریخ است.
۱۸- سرزمین دیگری نیست (No Other Land)
ژانر: مستند
کارگردان: یووال آبراهام، بازل عدرا، حمدان بلال
بازیگران اصلی: یووال آبراهام، بازل عدرا، حمدان بلال
در کشاکش تلاش یک فعال فلسطینی و روزنامهنگار یهودی اسرائیلی برای گزارش دادن و مقاومت در برابر ویرانسازی اسرائیل در داخل و اطراف روستای محل زندگی فرد فلسطینی، دوستی ساده اما پرخطری بین این دو شکل میگیرد. این، داستان مستندی است که روایتی به شکل گزارش دارد اما بهشدت شخصی و در عین حال، تاریخی است.
۱۹- دانه انجیر معابد (The Seed of the Sacred Fig)
ژانر: درام
کارگردان: محمد رسولاف
بازیگران اصلی: سهیلا گلستانی، میثاق زارع، ستاره ملکی
داستان فیلم درباره مردی صاحب مقام در تهران است که ارتقاء شغلی میگیرد و قاضی تحقیقاتی میشود. فیلم در روندی خاص به ملودرامی خشن تبدیل میشود که تراژدی بزرگی به دنبال دارد. پایان حیرتانگیز فیلم، با ترکیبی هوشمندانه از هیجان و ویژگیهای صحنه و اجرا، یادآور شاهکارهای دی دبلیو گریفیث است. این فیلم تنها فیلم ایران بهترین فیلم های ۲۰۲۴ به انتخاب نیویورکر است.
۲۰- غروب ساسکواچ (Sasquatch Sunset)
ژانر: ماجراجویی، کمدی
کارگردان: دیوید زلنر
بازیگران اصلی: جسی آیزنبرگ، رایلی کیئو، کریستوف زاجاک-دناک
دیوید و ناتان زلنر، برادران فیلمسازی هستند که داستان چهار عضو یک خانواده را به تصویر میکشند. این خانواده عجیب در جنگل ساسکواچ، در شمال غربی اقیانوس آرام زندگی میکنند و لباس گوریل به تن دارند. ساسکواچ یا پاگنده، به موجودات افسانهای انساننما گفته میشود که در شمال آمریکا زندگی میکنند.
روایت پوچگرای فیلم برادران زلنر، توصیفات شبهزیستی دقیقی از زندگی پاگندهها دارد و احساسات آنها را در داستانی برای بقا به نمایش میگذارد.
۲۱- برنده (Winner)
ژانر: بیوگرافی، کمدی
کارگردان: سوزانا فوگل
بازیگران اصلی: امیلیا جونز، کانی بریتون، زک گالیفیاناکیس
درام سرزنده و متعهدانه سوزانا فوگل، درباره انتشار اسناد محرمانه آژانس امنیت ملی است که مداخله روسیه را در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده آمریکا فاش میکند. این فیلم، یک جمله طلایی دارد: «چطور چنین چیزی قانونی است؟»
بهترین فیلم های ۲۰۲۴ به انتخاب نیویورکر کدام است؟
به نظر شما بهترین فیلم های ۲۰۲۴ به انتخاب نیویورکر کدام است؟ آیا این لیست خاص با سلیقه شما منطبق بود؟ جای چه فیلمی در لیست خالی بود؟
منبع: Richard Brody’s The Best Movies of 2024 | The New Yorker
هشدار! محتوای این صفحه در چهارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است. سپاسگزار خواهیم بود اگر مغایرت احتمالی محتوا با قوانین و یا مشکلات دیگر در صحت و دقت محتوا را به ما گزارش کنید تا فورا اصلاح شود. اطلاعات بیشتر div:empty {display: none;}
]]>
اصول و روشهایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید