اولین قطار مسافربری فیبر کربنی جهان، با نام «CETROVO 1.0»، اکنون بهطور رسمی در چین شروع به کار کرد. این قطار که در خط 1 مترو شهر چینگدائو چین قرار دارد، حملونقل مسافران را از جمعه 10 ژانویه (21 دیماه) آغاز کرد. یکی از مزایای این قطار کاهش انتشار 130 تُن دیاکسیدکربن در سال است.
براساس گزارش Interesting Engineering، قطار CETROVO 1.0 که به طور مستقل توسط یک شرکت چینی توسعه یافته است، یک دستاورد بزرگ در این صنعت محسوب میشود. ساختارهای باربر این قطار (مانند بدنه و بوژی) عمدتاً از فیبر کربن ساخته شده است که آن را سبکتر و کم مصرفتر از قطارهای تمامفلزی سنتی میکند.
اولین قطار فیبرکربنی جهان در چین
خط 1 مترو شهر چینگدائو، با خط راهآهنی به طول 60 کیلومتر و 41 ایستگاه، خط اصلی شمال به جنوب چینگدائو است. طبق گفته CRRC Qingdao Sifang، شرکت توسعهدهنده CETROVO 1.0، این قطار حدود 11 درصد سبکتر از قطارهای سنتی هماندازه است.
این قطار به دلیل وزن کمتر میتواند با 7 درصد انرژی کمتر کار کند. این به معنای صرفهجویی در انتشار دیاکسیدکربن در حدود 130 تُن در سال است. به گفته رسانههای چینی، این رقم تقریباً برابر با کاشت 6.7 هکتار درخت است.
فیبر کربن رشتههای کربنی نازک و قوی هستند؛ درواقع این رشتهها زنجیرههای اتمهای کربن هستند که میتوانند به اشکال مختلف دربیایند. سفتی بادوام و استحکام کششی بالا، فیبر کربن را برای ساخت بدنه خودرو یا سایر ساختارها ایدهآل میکند.
درکل قطار CETROVO 1.0 نه تنها نقشی حیاتی در تأمین نیازهای حملونقل چین ایفا میکند، بلکه به کاهش انتشار گازهای گلخانهای مرتبط با سفرهای ریلی این کشور نیز کمک میکند. بااینحال، مزایای قطار به بهبود کارایی و پایداری طولانیمدت آن محدود نمیشود. فیبر کربن حدود 5 برابر قویتر از فولاد است. بااینحال وزن آن حدود 25 درصد از جرم فولاد است که آن را به انتخابی عالی برای وسایل نقلیه ریلی سبک تبدیل میکند.
همچنین قطارهای فیبر کربنی لرزش کمتری دارند که در نتیجه سفر آرامتری برای مسافران فراهم میکنند.