ارائه قابلیتهای مبتنیبر هوش مصنوعی روی آیفون که با نام Apple Intelligence شناخته میشوند، با چالشهای زیادی همراه بوده است. گزارشهای جدید اشاره دارند که احتمالاً اپل برای پشتسر گذاشتن این موانع، اقدام به همکاری با یکی از شرکتهای بومی خواهد کرد و بایتدنس از شانس زیادی برای کسب چنین جایگاهی برخوردار است.
چرا اپل به شرکتهای چینی نیاز دارد؟
چندی پیش گزارشهایی منتشر شده بود که خبر از همکاری اپل با غولهای بزرگ فناوری چین مثل تنسنت و بایتدنس جهت ارائه سرویسهای هوش مصنوعی میداد. اپل بهدلیل قوانین و مقررات سختگیرانه دولت چین در کنار نیاز به سانسور محتوای مغایر با ارزشهای حزب حاکم بر این کشور، نمیتواند خدمات سرویس Intelligence خود را در چین ارائه کند. همین موضوع باعث شدهاست تا اپل به سراغ شرکتهای بومی چینی برود که سازوکار تطبیق با قوانین مذکور را بهتر بلدند و میتوانند جهت ارائه قابلیتهای مبتنیبر هوش مصنوعی به کاربران آیفون، کاربرد داشتهباشند.
دلیل برتری بایتدنس نسبت به سایر رقبا چیست؟
اکنون به نظر میرسد که احتمالاً اپل میخواهد بایتدنس را بهعنوان شریک تجاری هوش مصنوعی خود در چین انتخاب نماید و تنسنت از رقابت برای کسب این جایگاه، کنار گذاشته شدهاست. نشریه Economic News Daily اعلام کرده است که شرکت بایتدنس میخواهد ظرفیت سرمایهگذاری خود در حوزه هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۵ را دو برابر بیشتر کند و آن را به رقم ۲۲ میلیارد دلار برساند. چنین سرمایهگذاری عظیمی میتواند خیال اپل را جهت تامین قدرت پردازشی کافی برای ارائه خدمات به انبوهی از کاربران محصولات این شرکت، راحت سازد و بایتدنس را به گزینه بهتری برای همکاری تبدیل نماید.
میزان سرمایهگذاری بایتدنس در زمینه هوش مصنوعی مولد تا به امروز حدود ۸۰ میلیون یوآن بوده که تقریباً برابر با سایر رقبای بومی این شرکت، مثل بایدو، علیبابا و تنسنت است. البته چتبات Doubao بایتدنس، کاربران بسیار بیشتری نسبت به سایر سرویسهای چینی دارد و از لحاظ محبوبیت، در رتبه دوم و پس از ChatGPT قرار میگیرد. شایانذکر است که چین، بزرگترین بازار گوشیهای هوشمند از لحاظ تعداد عرضه شناخته میشود و اپل هرگز نمیخواهد سهم فعلی خود را از این بازار جذاب، از دست بدهد.