به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مسعود کوثری در گفتوگو با ایرنا، با اشاره به اینکه در هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آلاحمد بخشی از آثار را در داوری دوم و سوم خوانده است، افزود: دراین دوره و دبیر اجرایی صرف نبودم، بنابراین چیزی که در داستان کوتاه و رمان مشاهده کردم این بود که تنوع محتوایی گسترده است و محدودیت محتوایی وجود ندارد. با اطمینان میتوان گفت آثاری که امکان انتشار داشت، در این جایزه مورد بررسی قرار گرفت.
دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آلاحمد با اعلام اینکه محدودیتها هنوز به طور کامل رفع نشده است، گفت: نسبت به رمانهایی که پیش از این در جایزه جلال شرکت میکردند، میتوان گفت در هفدهمین دوره تنوع بیشتری وجود دارد. البته همیشه میتوانید مواردی پیدا کنید و داستاننویسی مدعی شود که داستانش پشت ممیزی مانده و مجوز نگرفته است. اینها را نمیخواهم نفی کنم اما بر اساس آثاری که خواندم دیدم در این دوره به موضوعهای متنوع از هر نوع نویسنده پرداخته شده است و بیشتر محدودیتها و ممیزیهای صفر و ۱۰۰ که دو یا سه دهه پیش وجود داشت، برداشته شده است.
به گفته او در نگاه کلی به آثاری که بر اساس داوری بالا آمدند نشان میدهند که کتابها مختص نشرهایی هستند که این روزها طرفدار دارند. دارایی ادبی کشور همینها است و اگر این دارایی مورد توجه مردم قرار نگیرد، مساله جای دیگر است و در جایزه جلال نیست.
این پژوهشگر در بررسی ارتباط جامعه با آثار ادبی موجود در بازار کتاب، بیان کرد: در این روزها رمان و اثر ادبی حداقل از گروه میانسال خارج شده و به سمت جوانها و نوجوانها گرایش پیدا کرده است. این میتواند خبر خوبی باشد به این دلیل که جوانان میتوانند آثار مورد نیاز خود را پیدا کنند، اما از طرفی این روند موجب نگرانی میشود، زیرا گروه میانسال یعنی پدر و مادرهایی که کتاب نیاز دارند، به کتاب مورد نیاز دسترسی پیدا نخواهندکرد.
کوثری با تاکید بر اینکه در رمان و داستان و باید سیاستها را معطوف به گروه میانسال هم کرد، ادامه داد: این روزها بحث ما درباره دیوان شعر نیست که زمانی در همه خانهها پیدا میشد. پدر و مادرهای قدیمی چند بیت از مثنوی و شاهنامه یا اشعار فرخی و حافظ میدانند اما این روزها از تعداد چنین والدینی کاسته شده است. هیچ وقت نگرانی برای کتابخوانی نوجوانان و جوانان کافی نیست، اما پدر و مادرها هم باید با کتاب درکی از زندگی به دست بیاورند تا فرونپاشند یعنی فروپاشی در اثر فشار اقتصادی و اجتماعی صورت نگیرد. نگرانی من این است که رمان و داستان از برنامه زندگی این گروه حذف میشود.
داوری به سلایق، مکاتب داستاننویسی، ایدئولوژیها شخصی داوران هم ارتباط دارد. به قول یک نویسنده فرانسوی «نمیتوانیم به نقطه صفر نوشتار برسیم»
دبیرعلمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آلاحمد درباره تاثیر دولتهای مختلف بر انتخاب آثار، توضیح داد: داورهای هر دوره طی فرایندی توسط شورای علمی جایزه انتخاب میشوند که من هم عضوی از آن شورا هستم؛ اما میان ۱۵ نفر من یک عضو هستم آنجا داورها بر اساس آرا انتخاب میشوند، بعد با داورها تماس گرفته میشود و اگر توافق داشته باشند به عنوان داور شروع به کار میکنند
او با اشاره به اینکه داوران از طیف گستردهای انتخاب میشوند، افزود: داورها هم از نگاهها و صداهای مختلف هستند و احتمال جانبداری کم میشود اما نمیتواند گفت که صددرصد داوری بدون تاثیر دیدگاههای مختلف انجام شده باشد. به قول ایمانوئل کانت فیلسوف آلمانی «داوری ذوقی است و ذوق با فلسفه و گزارههایی که در فلسفه وجود دارد فرق میکند». داوری به سلایق، مکاتب داستاننویسی، ایدئولوژیها و سلایق شخصی داوران هم ارتباط دارد. به قول یک نویسنده فرانسوی «نمیتوانیم به نقطه صفر نوشتار برسیم» اما تلاش داریم غرضورزی، بیانصافی و جانبداری آشکاری در داوریهای صورت نگیرد.
۲۴۴۵۷