به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش پدال، مرسدس بنز S کلاس در طول تاریخ نقطهٔ اوج نوآوری و تجمل بوده است. هرچند پیشینهٔ S کلاس به دههٔ ۵۰ بازمیگردد ولی اولین خودرویی که رسماً S کلاس نام گرفت، W۱۱۶ بود که در سال ۱۹۷۲ معرفی شد. از آن زمان تاکنون، هفت نسل مختلف از S کلاس و دهها مدل جذاب ساخته شده است اما از بین این همه مدل، چطور میتوان بهترینها را انتخاب کرد؟ ما تمام تلاش خود را کردهایم تا مدلهایی که معتقدیم بهترین S کلاسهای تاریخ هستند را انتخاب کنیم.
۹-مرسدس بنز ۴۵۰ SEL ۶.۹ سال ۱۹۷۵
پیشرانه
۶.۸ لیتری V۸
قدرت
۲۵۰ اسب بخار
گشتاور
۴۹۰ نیوتن متر
شتاب صفر تا ۹۶
۷.۴ ثانیه
اولین S کلاس لیست ما، نسخهٔ پرچمدار اولین نسل این خودرو یعنی W۱۱۶ است که با نام ۴۵۰ SEL ۶.۹ شناخته میشد. این مدل به بزرگترین پیشرانهٔ مرسدس پس از جنگ جهانی دوم مجهز شده بود. این یک نیروگاه ۶.۸ لیتری V۸ با نام M۱۰۰ بود که پرفورمنسی فوقالعاده را برای S کلاس فراهم میکرد. علاوه بر این، ۴۵۰ SEL ۶.۹ به سیستم تعلیق بادی هم مجهز بود که برای آن سالها باورنکردنی به نظر میرسید. این سدان لوکس آلمانی همچنین اولین خودروی جهان بود که در سال ۱۹۷۸ به ترمز ABS مجهز شد. از ۴۵۰ SEL ۶.۹ تنها حدود ۱,۸۰۰ دستگاه ساخته شد.
۸-مرسدس بنز ۵۶۰ SEL سال ۱۹۸۵
پیشرانه
۵.۵ لیتری V۸
قدرت
۳۰۰ اسب بخار
گشتاور
۳۹۰ نیوتن متر
شتاب صفر تا ۹۶
۶.۸ ثانیه
هرچند هیچ جایگزین مستقیمی برای ۴۵۰ SEL ۶.۹ ساخته نشد ولی در سال ۱۹۸۴ مرسدس مدل ۵۰۰ SEL را از نسل W۱۲۶ ارائه کرد که با پیشرانهٔ ۵ لیتری و ۲۳۰ اسب بخار قدرت، پرفورمنسی در حد سلف ۶.۸ لیتری خود داشت. پس از فیسلیفت W۱۲۶ نیز این نسخه با مدل ۵۶۰ SEL جایگزین شد که به موتور ۵.۵ لیتری V۸ کاملاً جدیدی مجهز شده بود. هرچند این موتور به خاطر قوانین آلایندگی خفه شده بود ولی ۵۶۰ SEL رسماً سریعتر از ۴۵۰ SEL ۶.۹ بود. W۱۲۶ همچنین موفقترین S کلاس تاریخ بود و طولانیترین دوران تولید را داشت (تولید ۸۹۲,۱۲۳ دستگاه طی ۱۲ سال).
۷-مرسدس بنز S۶۰۰ سال ۱۹۹۳
پیشرانه
۶.۰ لیتری V۱۲
قدرت
۳۹۵ اسب بخار
گشتاور
۵۷۰ نیوتن متر
شتاب صفر تا ۹۶
۶.۵ ثانیه
در نسل W۱۴۰ که در سال ۱۹۹۲ به بازار آمد، اولین S کلاس با موتور V۱۲ معرفی شد. این موتور ۶ لیتری در پاسخ به موتور ۵ لیتری V۱۲ بامو سری ۷ ارائه شد و آغاز جنگ قدرت بین دو رقیب آلمانی بود. مرسدس اما اولین ضربه را خیلی محکم زد زیرا موتور V۱۲ این شرکت با نام M۱۴۲۰، قدرت بیشتری نسبت به موتور بامو تولید میکرد. S کلاس مجهز به این موتور ابتدا ۶۰۰ SE نام داشت ولی از سال ۱۹۹۳ به S۶۰۰ تغییر نام داد.
۶-مرسدس بنز S۵۵ AMG سال ۲۰۰۳
پیشرانه
۵.۴ لیتری V۸ سوپرشارژ
قدرت
۵۰۰ اسب بخار
گشتاور
۷۰۰ نیوتن متر
شتاب صفر تا ۹۶
۴.۶ ثانیه
S کلاس در نسل W۲۲۰ برای اولین بار از زیر دست AMG رد شد و رسماً به دنیای سدانهای اسپرت پا گذاشت. هرچند W۲۲۰ کوچکتر از قبل شده بود اما حتی در نسخههایی که پرچمدار محسوب نمیشدند هم از همیشه قویتر شد. S۵۵ AMG ابتدا در سال ۱۹۹۹ با موتور ۵.۴ لیتری V۸ و ۳۶۰ اسب بخار قدرت به بازار آمد اما چند سال بعد، مرسدس این موتور را به سوپرشارژ مجهز کرد و قدرت را به رقم فوقالعادهٔ ۵۰۰ اسب بخار افزایش داد. S۵۵ یک سدان پرفورمنس واقعی بود زیرا بهصورت استاندارد به سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک با کنترل بدنهٔ فعال هم مجهز شده بود که عملکرد شگفتانگیزی داشت.
۵-مرسدس بنز S۶۵ AMG سال ۲۰۰۵
پیشرانه
۶.۰ لیتری V۱۲ توئین توربو
قدرت
۶۱۲ اسب بخار
گشتاور
۱۰۰۰ نیوتن متر
شتاب صفر تا ۹۶
۴.۲ ثانیه
درست زمانی که فکر میکردیم W۲۲۰ نمیتواند از این قویتر شود، مرسدس با معرفی مدل دوازده سیلندر S۶۵ یک گام فراتر رفت. این خودرو که با موتور V۱۲ توئین توربو فقط برای دو سال تولید شد، با اختلاف زیادی قویترین S کلاس تاریخ تا آن زمان محسوب میشد. این موتور در نسل بعدی S۶۵ نیز همچنان تا سال ۲۰۱۰ با همین خروجی ارائه شد. هرچند S۶۵ با قیمت ۱۷۰ هزار دلاری خودروی بسیار گرانقیمتی بود ولی رانندگی هیجانانگیزی را در اتوبانهای بدون محدودیت سرعت آلمان ارائه میکرد.
۴-مرسدس بنز S۶۳ AMG سال ۲۰۰۶
پیشرانه
۶.۲ لیتری V۸
قدرت
۵۲۵ اسب بخار
گشتاور
۶۳۰ نیوتن متر
شتاب صفر تا ۹۶
۴.۶ ثانیه
نسل W۲۲۱ نقطهٔ عطف بزرگی در تاریخ S کلاس بود. در مدلهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ آخرین باری بود که موتور V۸ تنفس طبیعی برای S کلاس ارائه شد. موتور ۶.۲ لیتری M۱۵۶ یک افسانه و یکی از بهترین پیشرانههای تاریخ AMG محسوب میشود. البته مدل قویتر و گرانتر S۶۵ نیز همچنان در این نسل ارائه شد ولی همانطور که گفتیم، در پیشرانه نسبت به نسل قبلی تغییری را تجربه نکرد و به همین دلیل، S۶۳ با اینکه پرچمدار نسل W۲۲۱ نبود ولی تا پیش از فیسلیفت جذابترین نسخهٔ این نسل محسوب میشد.
۳-مرسدس S۶۳ AMG سال ۲۰۱۷
پیشرانه
۴.۰ لیتری V۸ توئین توربو
قدرت
۶۱۲ اسب بخار
گشتاور
۹۰۰ نیوتن متر
شتاب صفر تا ۹۶
۳.۵ ثانیه
نسل W۲۲۲ را خیلیها بازگشت به ریشهها برای S کلاس میدانند. یکی از برجستهترین مدلهای این نسل، S۶۳ بود. این مدل ابتدا با موتور ۵.۵ لیتری V۸ توئین توربو به بازار آمد که با ۵۸۵ اسب بخار قدرت، حتی از S۶۰۰ دوازده سیلندر همان نسل هم قویتر بود و پرفورمنسی بسیار فراتر از سلف تنفس طبیعی خود ارائه میکرد. در سال ۲۰۱۷ اما W۲۲۲ فیسلیفت شد و حالا S۶۳ به موتور جدید ۴ لیتری V۸ توئین توربو مجهز شد که علیرغم حجم کمتر، قدرت بیشتری نسبت به موتور قبلی تولید میکرد.
۲-مرسدس S۶۵ AMG سال ۲۰۱۷
پیشرانه
۶.۰ لیتری V۱۲ توئین توربو
قدرت
۶۳۰ اسب بخار
گشتاور
۱۰۰۰ نیوتن متر
شتاب صفر تا ۹۶
۴.۱ ثانیه
در نسل W۲۲۲ در خانوادهٔ S کلاس همچنان مدل دوازده سیلندر S۶۵ AMG حضور داشت. زیر کاپوت این خودرو مثل اسلافش یک نیروگاه ۶ لیتری V۱۲ توئین توربو قرار داشت که حالا ۶۳۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. البته چون تمام این نیرو به چرخهای عقب منتقل میشد، S۶۵ در شتاب صفرتاصد از مدل ضعیفتر اما چهارچرخ محرک S۶۳ کندتر بود. این آخرین S کلاس AMG دوازده سیلندر بود که در سال ۲۰۱۹ بدون معرفی جانشین مستقیم کنار رفت و در حال حاضر موتور V۱۲ فقط در S کلاس میباخ ارائه میشود.
۱-مرسدس S۶۳ E Performance AMG سال ۲۰۲۳
پیشرانه
۴.۰ لیتری V۸ توئین توربو هیبرید
قدرت
۸۰۲ اسب بخار
گشتاور
۱۴۳۰ نیوتن متر
شتاب صفر تا ۹۶
۳.۱ ثانیه
قویترین S کلاس تاریخ حالا قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی دارد و به لطف یک موتور الکتریکی در عقب، ۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۳۰ نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده قرار میدهد. S۶۳ E Performance بهخوبی تکامل S کلاس را همگام با پیشرفتهای زمانهٔ خود نشان میدهد ولی بااینوجود، نماد سدانهای لوکس جهان هنوز هم از ارائهٔ تواناییهایی فراتر از یک لیموزین مجلل دست برنداشته است و در جدیدترین نسخهٔ S۶۳ قدرت و شتابی در حد سوپراسپرتها را ارائه میکند.
۲۲۷۲۲۷